Beste clubleden,

Vandaag bij de lintjes regen in Nederland is Bert Verbakel onderscheiden als Ridder in de orde van Orange Nassau, De uitreiking vond vanmorgen plaats in theater “De Blauwe Kei in Veghel. De versierselen werden hem op gespeld door de Burgemeester van Meierijstad Marcel Fransel.

Bert kreeg de onderscheiding voor de vele diensten die hij als vrijwilliger voor onze gemeenschap heeft gedaan. Maar ook zijn inzet als fabrikant van breibakken voor varkens wat sinds de 80-ger jaren van de vorige eeuw zeker een bijdrage is voor het milieu heeft hieraan bij gedragen. Veder werd er gememoreerd aan zijn bijdrage aan de gemeenschap van het dorp Nijnsel. Speciaal aan zijn bijdrage en inzet aan het kerkgebouw en de bouw van het kapelletje in Nijnsel. Natuurlijk werd er bij stilgestaan wat Bert voor KLW-vereniging betekend en zijn bijdrage en inzet  vanaf de oprichting van KLW tot nu toe. Als vereniging kunnen we altijd een beroep op hem doen. Hij organiseert de vrijwilligersmiddag al heel veel jaren samen met zijn gezin en het bestuur van KLW-vereniging. Als bestuur kunnen we altijd voor advies bij Bert terecht en vinden we een zeer gewillig oor. Als jullie het leuk vinden Bert te feliciteren kan dat per E-mail bert@verba.nl. Uiteraard kunt u hem persoonlijk feliciteren op onze praatavond van dinsdag 2 mei a.s. wij hopen dat U daar massaal gebruik van maakt.

Tot ziens op de praatavond.

Piet van der Poel Voorzitter

Oude tijden herleven op Hoeve Strobol

Historische voertuigen, oude werktuigen, de dagelijkse leefwereld met wasbord, weefgetouw en kinderspeelgoed: Hoeve Strobol bezit een arsenaal aan zeldzame nostalgische herinneringen. Onder het thema: ‘Oude tijden herleven’ staan de deuren zaterdag 6 en zondag 7 mei van 13.00 tot 17.00 uur, open voor jong en oud.

Ruim duizend vierkante meter museum is gevuld met oude tractoren, automobielen, ambachtelijk gereedschap, gebruiksvoorwerpen en kinderspeelgoed. Bezoekers komen ogen en oren tekort om de functies van perfect gerestaureerde oudheden te ontdekken. Voor kinderen is het een ware ervaring om oude tradities te beleven.

Bijzondere museumstukken

Voor liefhebbers van motoren loopt regelmatig de Deutzmotor uit 1930 met een aggregaat uit 1917. Deze zeldzame kolos met zijn unieke ritme is de enige in Nederland. In het nieuwe weefhuis staan twee historische weefgetouwen: een uit de achttiende eeuw en een met jaartal 1833. Via demonstraties met het weefgetouw tonen de weefsters Wilma en Ingrid prachtig vakwerk. Aangedreven door een zware stationaire Jenbach uit Oostenrijk draait buiten op het erf de gerestaureerde boomzaag. En Karel Kusters toont met smidshamer en aambeeld één van de oudste metaalbewerkingsmethoden.

Bedrijvigheid

De opzet van ‘Oude tijden herleven’ is bedoeld om herinneringen op te halen en de jonge generatie te laten zien hoe de landbouw en het boerenleven zich ontplooiden. Kinderen kunnen zelf een springtouw draaien, teksten maken met een oude handdrukmachine en koekjes te bakken. Twee middagen bruist Hoeve Strobol van boerenarbeid, informatie, anekdotes en muziek.

Entree: kleintjes tot vier jaar gratis. Voor kinderen van vier tot acht jaar is de entree vier euro, inclusief een glas ranja. Bezoekers vanaf acht jaar betalen inclusief een consumptie, zes euro. Parkeren kost niets.

img933-medium

Aanleverdatums voor het clubblad van de KLW  “Den uitlaat”

Den uitlaat

Nummer:

Uiterste aanlevering

Vóór: (liefst veel eerder)

Verzenden naar Drukker

Op:

Bij leden via PostNL

In:

No. 1 29 januari 9 februari Week 8
No. 2 26 maart 6 april Week 16
No. 3 28 mei 8 juni Week 25
No. 4 23 juli 3 augustus Week 33
No. 5 24 september 5 oktober Week 42
No. 6 26 november 7 december Week 51

met kalender 2018

Wat tips voor aanlevering copij.

Verslagen en aankondiging van evenementen kunnen meestal véél eerder dan de uiterste aanleverdatum aangeleverd worden, en niet op laatste moment.

Probeer de aanleverdatum voor vaste rubrieken langzaamaan verder naar voren te halen, zodat deze in de toekomst al meteen na verschijnen van vorige Den uitlaat bij redactie aanwezig zijn.

Alleen uitslagen die in de laatste week vóór verzending bekend zijn, pas op het laatst verzenden.

Dit alles om een spitsuurvorming in de laatste weken te voorkomen, en zo een spreiding van al het redactiewerk te krijgen, en deze over de twee tussenliggende maanden uit te smeren.

Oplossingen Puzzelhoek en de In en uitlaatjes worden wel pas na 1ste  van de verschijningsmaand aangeleverd (dit in verband met vermelde inzenddatum).

In overleg, kan altijd overal daarvan afgeweken worden.

Cheque voor Alzheimer Nederland

De Klassieke Landbouw Werktuigenvereniging (KLW) Zuidoost-Brabant en Noord-Limburg vierde zaterdagavond haar dertigjarig jubileum. Bij die gelegenheid werd de regionale afdeling van  Alzheimer Nederland verblijd met een cheque van maar liefst 915 euro.

‘Samen voor een toekomst zonder Alzheimer.’ Vanuit die gedachte besloot de KLW actie te voeren voor Alzheimer Nederland. Voorzitter Piet van der Poel licht toe: “Wij bestaan dit jaar 30 jaar. Bij iedere lustrumviering kiezen wij een goed doel waaraan wij ons feest verbinden. Eerder was dat bijvoorbeeld Kika. Maar de afgelopen vijf jaren hebben wij enkele leden af moeten geven aan de Ziekte van Alzheimer. Dat was voor ons reden om voor dít doel te kiezen.”

De KLW is een vereniging van en vóór hobbyisten en liefhebbers van oude tractoren, landbouwwerktuigen en gereedschappen. De club telt ruim 900 leden in de regio Zuidoost-Brabant en Noord-Limburg. Zij vierden hun jubileum afgelopen zaterdag in hun ‘clubhuis’: de Vresselse Hut in Sint-Oedenrode. Bestuursleden van de regionale afdeling van Alzheimer Nederland waren aanwezig om de mooie cheque in ontvangst te nemen.

img_0107-medium

Vrijstelling van tolheffing in België.

KLW-leden die naar België gaan kunnen vrijstelling krijgen mits ze een kenteken op de trekker hebben. Je kunt het online aanvragen met de volgende link https://www.exemption.sofico.org/stark-exoneration/nl/

Veel succes gewenst

Kilometerheffing voor landbouwvoertuigen in België zie link onder.

Nieuws over rijbewijs en kentekens

De laatste ontwikkelingen omtrent trekker rijbewijs en kentekens vind u op de site van Cumela, dit is de vakbond voor o.a. de loonwerkers met veel dienstverlening voor de branche u vind het nieuws op www.cumela.nl/verkeer-en-vervoer  dank aan Cumela en succes met de informatie