Project Description

           Verslag van de restauratie van mijn in Oostenrijk gekochte Lindner BF 16N  Bj. 1963
Serienummer :3163

Al meer als twintig jaar komen wij met ons gezin op de Alpencamping in Nenzing Oostenrijk, waar vanaf ons eerste bezoek de caravans met deze Lindner op hun plek werden gezet.

Het is daarom voor mij een stukje nostalgie geworden.

Sinds  een jaar of zes ben ik  met de restauratie van oude tractoren bezig,en werd steeds duidelijker dat deze tractor voor mij een mooi object zou zijn, maar de eigenaar wilde hem niet zomaar verkopen. Wel wilde hij beloven om mij , als hij zover was, mij de voorkeur wilde geven.

Toen ik dan afgelopen zomer weer op de camping aankwam, zag ik tot mijn verbazing een andere tractor staan, een Holder met knikbesturing die oorspronkelijk door Heesakkers uit Mariahout werd geleverd.

De Lindner was nergens meer te bekennen.
Maar bij navraag werd ik gerustgesteld dat deze in een hooischuurtje was weggezet in afwachting van wat er verder mee zou gebeuren.
De eigenaar, de Heer Josef Morik, wilde hem , mits hij toestemming kreeg van zijn dochter, wel aan mij verkopen. Maar de vraag was natuurlijk de prijs die er voor betaald zou moeten worden. Hij had geen flauw idee van de waarde en zou dit bij vrienden navragen.

Omdat wij in het verleden al contact hadden gehad met de voorzitter van een oldtimerclub daar in de buurt, ben ik ook daar eens gaan informeren. Ik schrok wel van de prijzen die daar betaald worden voor oldtimers.

Uiteindelijk kon ik na een (in mijn ogen) redelijk bod de tractor toch kopen, en werd er afgesproken dat ik hem een week na de vakantie zou komen ophalen.
Samen met mijn vriend, ook een tractorfanaat waarmee ik samen ook al eens een tractor in Italië heb gehaald, zijn we met auto en ambulance naar Oostenrijk gereden om hem op te halen.

Aan de hand van het volgende fotoverslag kun je nu zien hoe hij een gedaante verwisseling heeft ondergaan (het was oorspronkelijk de bedoeling om het Berglandschap op de motorkap te sparen, maar dit bleek niet mogelijk). Misschien kan er na restauratie door een paintbrusher weer een nieuw landschap op worden gespoten.
01
Zo werd de LINDNER in 2006 op de Alpencamping in Nenzing Oostenrijk   gefoto-
grafeerd,waar hij dagelijks werd gebruikt om caravans mee op hun plaats te zetten.

02
Een close-up opname van het typeplaatje met serienummer en bouwjaar.

03
Foto genomen in het hooischuurtje waar het trekkertje van zijn welverdiende rust kon
genieten na al die jaren trouwe dienst. Er waren wel enkele beschadigingen bij gekomen
waardoor het moeilijker wordt om het berglandschap te sparen.

04
Close-up van de rechter fusee. De scharnierpunten van de veerpakketten zijn  behoorlijk
ingesleten, waardoor er veel speling was ontstaan .(Dit was eigenlijk het enige aan de tractor
waar veel werk aan zou zijn).

05
Op de achtergrond een deel van het restaurant van de camping, waar hij nu na ongeveer 25 jaar trouwe dienst in de VUT mag.

06
Hier op de inrit bij de nieuwe eigenaar thuis. Gedeeltelijk in zijn originele kleuren   (of wat er
nog van over is).Rood voor de motorkap, spatborden en wielen en de rest in Grijs.

07
Close-up na zijn warme douche, waardoor hij er al een stuk frisser uitziet.
Iets duidelijker zijn nu al de kleuren en het berglandschap op motorkap en spatborden.

09
Het mag wel duidelijk zijn dat een lik verf wel nodig is.

10
Deze delen zijn weer in de staat teruggebracht zoals ze in 1963 de fabriek hebben verlaten.

11
Na een grondige schoonmaakbeurt en inspectie is te zien dat er van de originele kleur
Fehgrau Ral 7000 weinig is over gebleven. Remmen en scharnierpunten van bedieningsstangen
en pedalen zijn in zeer goede staat. Er hoeft maar een pennetje vervangen te worden. De rechter remstang, hier gemaakt van een draadeind, is ook vervangen.

12
De aandrijving voor een maaibalk is ook perfect en lekvrij. De rempedalen zijn praktisch
spelingvrij en worden daarom alleen opnieuw in het vet gezet.

13
De achterkant van het Dashbord. De bedrading is meest nog origineel en heeft alleen
wat aandacht en nieuwe bevestiging nodig.

14
Zelfs het zekeringkastje is nog origineel. De oorspronkelijke verf zat er nog gedeeltelijk op.

15
De startmotor werd verwijderd . Hier was een grondige schoonmaakbeurt en opnieuw in
het vet zetten van de lagers voldoende om hem weer perfect te laten werken.

16
Aluminium gietdelen zoals brandstofpomp, behuizing koeling en dynamo werden van verf ontdaan en later in de blanke lak gespoten. Lagers van spanpoelie voor V-snaar werden opnieuw in het vet gezet.

17
Hier is duidelijk te zien dat er weinig verf is overgebleven na 47 dienstjaren.
18
Linker fusee. Hier moeten de bussen in het verenpakket worden vervangen. Ook de bussen
waarin de scharnierpennen zitten moeten vernieuwd worden.
19
De complete vooras, waarvan de spoorstang reeds recht is gemaakt, zal later goed
onderhanden worden genomen.

20
Het wordt nu wel echt kaal. Een triest aanblik.
21
Alle loszittende verf wordt verwijderd en grondig schoongemaakt.
22
Dynamo en koeltunnel worden langzaam zichtbaar.
23
Spatbord en stoel. Deze en nog enkele kleine delen en de motorkap worden gestraald,
omdat de naden  met de hand niet te schuren zijn zodat alle roest weg is en ook weg blijft.

24
Ook de motorkap met het berglandschap ontkomt niet aan de straler.
25
De koeltunnel met het H(ermann) L(indner) logo is van alle verf ontdaan en wordt later in de blanke lak gespoten, net zoals alle aluminium delen.

26
Alles wordt in detail schoongemaakt en gecontroleerd en spelingvrij gemaakt.
27
Voorvelg. Dit leek wel wat op een gatenkaas. Dit kwam omdat er veel te grote binnenbanden waren gebruikt die helemaal opgevouwen in de buitenband zaten en daardoor veel vocht hebben vastgehouden. Deze gaten zijn dichtgelast en bijgeslepen en ziet er weer als nieuw uit.

28
Achterwielen zijn in de primer gespoten. De banden hebben wel niet zoveel profiel,
maar zijn mooi rond en gezond en blijven dus gewoon liggen.

29
In de primer gespoten onderdelen zoals treklat/haak voorwielen en fusee’s
Tank en dashbord en kleine onderdelen in primer.

30
Dynamo. Dit was een grote tegenvaller. Van buiten zag die er uit alsof die zo uit de fabriek kwam, maar binnenin was het een bende. Een nieuwe dynamo leek de enige oplossing -maar wel een dure: kosten 320 Euro- tot ik bij een vriend een defect ander exemplaar vond,maar na wat experimenteren en ombouwen van de schilden bleek deze weer goed te werken en zal dus in de toekomst voor de stroomvoorziening gaan zorgen.

31
De motor. Deze startte en liep redelijk goed, maar omdat het centrifugaalfilter lang niet gewerkt had, was de motor nogal vervuild. Deze is zoveel als mogelijk inwendig schoon gemaakt, en zal nu een paar keer kort achter elkaar na goed warm te zijn gelopen worden ververst, om zoveel mogelijk vuil te verwijderen.

32
De motorkap. Nadat deze gestraald en in de primer gespoten was, is deze verder
uitgedeukt en geplamuurd om deze weer zo strak mogelijk te maken waarbij de
puntlassen en verdere lasnaden rond de koplampen gespaard moesten blijven.

33
Achterspatborden zijn in de stralerij meteen in de primer gespoten, en zijn  nu los
gemonteerd om deze verder te kunnen bewerken (plamuren en schuren).

34
De sterk vervuilde motor. Hier het kleppenmechanisme.

35
Motorkap is opnieuw in de primer gespoten en lijkt nu redelijk strak.

36
Ook de spatborden zijn weer gespoten en lijken ook redelijk strak. Het is alleen
jammer dat dit niet meer de originele spatborden zijn, maar door een Oostenrijkse smid
zijn vervangen. Het is bijna onmogelijk om hiervoor originele spatborden te vinden.

37
Chassis in de primer. Een heel ander gezicht.

38
Chassis weer in de door Lindner in Kundl Oostenrijk opgegeven kleur.
Na een mailtje naar de tractorenfabriek kreeg ik de originele kleurennummers voor de tractor.
Fehgrau voor chassis, Ral 7000; Feuerrot Ral 3000 voor wielen motorkap en spatborden.
Als alternatief kon men de trekker ook in Grasgrün krijgen Ral 6010.

39
Typeplaatje. Wel wat beschadigd maar heel origineel.

40
Het opnieuw opgebouwde dashbord met bijna alle originele onderdelen, behalve het rechter contactslot/lichtschakelaar. Dit moest worden vernieuwd omdat er lange tijd water in had gezeten en daardoor verrot was. Ook zijn de puntlassen van het dashbord nog goed zichtbaar.

41
Er begint weer wat (Rode) kleur aan te komen. (Wielen en spatborden in rood).

42
Vooras ophanging met los daarvan het verenpakket.

43

Voor het bestellen van het kussen heb  ik eerst de foto met aangegeven maten gemaild naar de fabrikant, maar dit was niet voldoende en moest toen de zitting alsnog opsturen zodat er een goed passend kussen gemaakt kan worden. Ik ben benieuwd hoe dit er uit komt te zien.

44
De motorkap is weer gemonteerd om te kijken of deze weer goed past, omdat er na een
kleine aanrijding voor de restauratie een grote deuk in de gril zat en de steun van de
motorkap verbogen was. Hieraan is later nog een kleine aanpassing gedaan. De complete
vooras incl. ophanging is nu gedemonteerd voor herstel.

45
Hier een blik op de achterkant. De complete verlichting ontbreekt nog.

46
Een blik op de voorkant. Mooi is hier het HL logo te zien door de opening van de koplamp.
De vooras is inmiddels weer gerepareerd en gespoten.

47
De vooras ziet er weer goed uit en is ook perfect in orde. Het was wel een hels karwei om de scharnierpunten tussen verenpakketten en fusée’s weer goed in orde te krijgen omdat de gaten erg waren uitgeslagen . Hiervoor zijn speciale busjes gemaakt waarna de oude gaten moesten worden uitgefraisd en gevijld. (Boren ging niet omdat de gaten wel erg eivormig waren).

48
Vooras en neus zien er weer mooi uit maar de gril (raster) ontbreekt nog.
Toevallig vond ik bij Edwin van den Elsen een plaat met dezelfde rastervorm 5×5 mm. Hiervan heb ik weer een mooie gril kunnen maken. Origineel zit er linksonder een gat met afdekring waardoor je een slinger kunt steken om de motor handmatig te starten. Maar omdat de slinger ontbreekt heb ik het gat maar gelaten voor wat het was.

49
Hier is de gril weer gemonteerd met het Hermann Lindner logo.

50
Alpenblitz: De zitting met kussen en rugleuning zijn weer terug en alles past perfect.
(Gemaakt bij Traktor-Kissen.  Lothar Kühnemuth in Frankershausen in Dld.)

51
De reflectoren waren hier voor mij onvindbaar, maar in een foldertje wat bij het door
mij in Oostenrijk bestelde onderdelenboek zat, vond ik wel de goede modellen. Van de
originele units heb ik een paar foto’s gemaild en kreeg toen de bevestiging dat deze voor
een redelijke prijs leverbaar waren, en heb deze dus maar besteld, en nu maar afwachten.

52
Een blik op de aangeklede voorkant met de Lindner logo’s en de oude koplampen.
(De nieuwe reflectoren zijn inmiddels binnen en gemonteerd. Passen perfect.)

53
Klaar voor een eerste proefrit. Na ongeveer vijf maanden is de LINDNER BAUERNFREUND
weer klaar voor een eerste proefrit. Na de rit bleken er twee kleine olie lekkage’s te zijn
die na goed vastzetten weer verholpen waren.

54
Achteraanzicht met Troetelnaam “Alpenblitz” en sticker van de Alpencamping in Nenzing Oostenrijk. (De vorige eigenaar). Hopelijk weer klaar voor veel leuke tourtochten.

55
Op dezelfde plek waar de eerste foto in De Mortel genomen is na aankomst vanuit Oostenrijk. Wat een verschil. Het was een mooie klus die wel veel tijd heeft gekost(en geld, maar een hobby mag tenslotte wat kosten).
Dit was een beknopt verslag van de restauratie van mijn

LINDNER BF 16 N BAUERNFREUND BJ. 1963.

Toon van Deursen
De Mortel
KLW lid no. 560