Project Description

Onze FENDT Farmer 2S.

Sinds we in Den Dungen wonen zag ik hem regelmatig rijden. Hij was toen nog net geen drie jaar oud en had “uitstraling” zoals dat heet. De toenmalige eigenaren de Gebr. P waren bijzonder trots op hun Fendt die voor die tijd gold als moderne trekker met een flinke snelgang er op.

HPIM0644 (Medium)

HPIM0645 (Medium)

De trekker deed dienst voor alle voorkomende werkzaamheden. Bij het melken was hij het transportmiddel om het melkgereedschap naar het land te brengen en de volle melkbussen weer terug naar de boerderij. Hij werd in gezet bij het maaien en het hooien. Ook deed hij dienst om de mest naar het land te brengen en te verdelen. Het meest tekenend voor deze trekker is dat hij ook als verzorger van de boomgaard  dienst moest doen. Op de fabriek in Zuid Duitsland  hebben ze hem ontworpen met vrij rechte spatborden, maar de koper vond dat niet zo’n goed idee want dan zouden immers de boomtakken te veel beschadigd worden. Cehave die de trekker wilde verkopen, had daar wel een oplossing voor, ze monteerde er de spatborden van de vorige serie Farmer 2 op en zo kreeg onze trekker  zijn specifieke look.

In het najaar van 2003 belde  Jos P. mij op met de vraag of ik een gebruikte smalspoor trekker te koop had, zijn koeien waren al een poosje weg zodat de fruitteelt het belangrijkste was op de boerderij en hij wilde graag een cabine op de trekker. Na wat onderhandelen verkocht ik hem een  gebruikte Fendt 270V met cabine en ruilde de Farmer 2S in. Er werd al snel gebeld of de ingeruilde Fendt te koop was, maar met nog 1 ½ jaar van mijn pensioen af  stond mijn besluit wel vast n.l. als ik wat meer tijd zou krijgen wilde ik deze Fendt voor mezelf restaureren. Als Fendt vertegenwoordiger was ik in het verleden diverse malen op de fabriek in Marktoberdorf geweest. Deze fabrikant heeft tot de late jaren ’60 zogenaamde confectietrekkers gemaakt, dit zijn trekkers waarvan de componenten zoals versnellingsbak en motor elders werden gekocht en vaak ook nog de complete achterbrug en hefinrichting. Deze werden dan samengebouwd en van “plaatwerk” voorzien om ze een eigen look te geven. In de zestiger jaren raakte de markt voor tractoren min of meer verzadigt en waren fabrikanten genoodzaakt om zich te onderscheiden van de andere merken. Dit was voor Fendt de aanleiding om een gesynchroniseerde versnellingbak te gaan bouwen. Deze versnellingbakken hebben veel kleinere tandwielen als men in die tijd gewend was om in tractoren te bouwen en om deze kleinere tandwielen die wel soepel schakelen een langere levensduur te geven heeft Fendt hier een gemoderniseerde vloeistofkoppeling voor gemonteerd. Zodoende kwamen de piekbelastingen van de motor niet rechtstreeks op de tandwielen van de versnellingbak en zou deze een langere levensduur hebben.

HPIM0645 (Medium)                                                       Hpim0654 (Medium)

De trekkers die met deze techniek zijn uit gerust kregen bij Fendt de toevoeging S achter de type aanduiding. Genoeg over de techniek, ik zou iets schrijven over de restauratie.De Farmer 2 S had op het moment dat ik hem inruilde ongeveer 9300 uren op de teller en de staat van onderhoud was dan ook niet beter als een gemiddelde trekker met die uren. De banden waren goed met een redelijk profiel, dus die mochten blijven. De trekker was al eens overgespoten maar hoelang wist niemand meer. Er zaten deuken voor in de motorkap en grille, ook de spatborden hadden veel geleden, door het werken in de mest dus door ammoniak en spuitmiddelen waarmee was gewerkt zaten er gaten in de spatborden en waren ze gescheurd.

Ik ben begonnen de trekker te strippen dat wil zeggen alles wat groen was en rood heb ik er af gehaald. De wielen goed geschuurd en de nokken laten lassen zodat de alvast gespoten konden worden. De vooras had flinke speling en de stand van de voorwielen was door versleten fuseebussen flink veranderd. Ook de afstelling van de geveerde vooras was niet meer te verstellen door de kromme stelbouten die er in zaten. De vooras had axiale speling.

Hpim0651 (Medium)       Hpim0657 (Medium)

Dus de hele vooras maar gedemonteerd en helemaal uit elkaar gehaald. De Fuseebussen bleek dezelfde maat als in een 203V Fruiteelt trekker van Fendt dus in het magazijn op voorraad. 1 voorwiellager moest vervangen worden de andere konden nog bijgesteld worden. De axiaal speling op de schommelas is door een paar grote ringen ook opgelost. De vooras terug plaatsen viel wel mee maar hem netjes afstellen vroeg nog een paar uurtjes. Hierna en paar nieuwe stuurkogels en de vooras was klaar. Hierdoor stuurt de trekker weer als een nieuwe. De achterspatborden vertelde ik al, zaten roestgaten in goede raad was duur. In een gesprek tussen de middag in de kantine ging het over miniaturen, ik opperde dat ik een miniatuur had van een Same type Leone uit 1970 en mijn toenmalige collega’s wisten dat zo’n miniatuur in de originele verpakking veel geld waard  was. Ik als vertegenwoordiger wilde dus wel weten hoeveel hij waard was, maar toen werd het stil. Ik beloofde de miniatuur uit aan diegene onder de monteurs die het plaatwerk van de Fendt wilde (helpen) herstellen. Mijn collega Erik zag er wel iets in, hij is een verwoed miniaturen verzamelaar, dus ik had hulp om de spatborden en de motorkap te restaureren. Om voorgoed van de roest af te zijn heb ik de spatborden na het dichtlassen laten stralen en in de primer te laten spuiten. Alleen moesten toen nog even de steunen  onder de spatborden vandaan. Ook daar kwam naast roest nog een voorbeeld van Duitse degelijkheid tegen. Je wil niet weten hoeveel kg. IJzer en bouten ze in Marktoberdorf gebruikt hebben waarschijnlijk om de spaborden een langleven te geven of was het om er dikke Duitsers op te vervoeren? Nu was de motor aan de beurt, deze startte goed en liep netjes, maar roet op de motor en motorkap verraadde dat er lekkage was en inderdaad de uitlaat en het spruitstuk waren beide flink lek maar met laswerk was dit nog te verhelpen. Toen bleek ook het inlaatspruitstuk kapot te zijn, dus deze ook gelast en als ze dan toch gedemonteerd zijn worden ze eerst gespoten en naderhand weer gemonteerd. De kleppen gesteld en nieuwe kleppendeksel pakkingen gemonteerd en de olielekkage was een heel stuk opgelost. Het koelsysteem was het volgende eerst de radiateur gespoeld en schoongespoten, het typeplaatje schoongemaakt, deze was bij de vorige spuitbeurt gewoon overgespoten, ik vind dat dit niet gespoten mag worden en dus leesbaar moet blijven. Nieuwe radiateurdop en zwart spuiten klaar is de radiateur. Alle slangen in het koelsysteem  waren droog en gesprongen dus vervangen en nieuw erop. Controle van vloeistofkoppeling en versnellingbak zorgt voor technische goedkeuring van deze componenten. Maar met de remmen was het minder gesteld, het remmend vermogen was gewoon slecht met een lege trekker laat staan als er iets achter hing. Dus de eindaandrijvingen moesten gedemonteerd worden omdat de remtrommels tegen het differentieel gemonteerd zijn. Als deze eindaandrijvingen eraf zijn kom je echt van 30 jaar zand, stof en erg veel vet tegen. Dit is wel verklaarbaar door de koelvinnen op de remtrommels “zuigt de trekker koellucht voor de as op en blaast deze achter de as weer weg. Maar door wat olielekkage en overmatig smeren wordt zant en stof gevangen.

HPIM0648 (Medium)

De stoomcleaner bracht uitkomst na een uurtje of 2 spuiten kon je weer zien waar de as loopt en de lagers zitten. Voor de remmen en de remkamers weer vrij waren hadden we per kant precies 1 spuitbus remreiniger nodig om te zien de handrem gedemonteerd moest worden. Jammer genoeg heb ik hier geen foto’s van gemaakt helaas. Ook nieuwe remvoeringen waren ondanks zijn leeftijd gewoon bij de remmenspecialist op voorraad. Het volgende project was de hefinrichting van de Fendt. Deze had zoveel speling dat je heel gemakkelijk alle werktuigen aan kon hangen maar deze waren niet meer te fixeren dus als je niet op let slingeren ze tegen de banden aan en is de trekker ook niet meer te besturen. Ik heb nieuwe kogels aan beide zijde van de heflatten gelast en de pengaten van de schoren en schommelstukken dicht gemaakt en vervolgend opnieuw geboord. Met nieuwe pennen er in was er weer een probleem minder. Toen bleek ook de rechter hefarm een flinke speling te hebben op de splans en was de keuze vast lassen of proberen op te vullen. Een nieuwe as is veel te duur. Gekozen werd voor opvullen, wat niet alle speling eruit haalt maar het is weer akseptabel. De trekker was nu ongeveer spuitklaar op veel schuurwerk en reinigen na dan. Na ongeveer 4 maanden kon ik de trekker met vele basis kleuren (sommige delen waren de eerste keer niet gespoten en er waren delen al voor gelakt) de spuitcabine inrijden. Als dan de eerste laklaag erop zit wordt het pas leuk en kun je zien wat het moet worden. Na diverse laklagen zag de trekker er als nieuw uit.

Hpim0784 (Medium)                                                             HPIM0858 (Medium)

Nadat de lossen delen zijn gespoten, kan het opbouwen beginnen. Eerst de pendalen en de treeplanken, daarna de zitting met zijn vering, hierbij bleek dat ik teveel haast had gehad, er zat zoveel spelling op dat de zitting alle kanten opging en dat je beter op een plankje kon gaan zitten. 8 nylonbusjes van een Utina weidepomp brachten uitkomst en ook de schokdemper moest worden vervangen. Toen bleek de lengte verstelling die onder de zittingpan hoort niet meer aanwezig, met knikkende knieën naar de importeur om te vragen of die nog leverbaar was, via het computersysteem van de fabriek kon je zien dat er nog 2 in Europa moesten zijn, 1 ervan zit nu op mijn Fendt en zo is een  zitting van 1970 nu weer origineel. De motorkap weer monteren valt wel mee, maar hem in de originele staat brengen is toch wat anders. Het embleem voor op de grille is van kunststof  deze heeft Fendt maar 3 of 4 jaar gebruikt en is toen overgegaan op aluminium emblemen, maar ik wilde een kunststof. De eerst 3 letters van Fendt had ik nog maar hoe kom je aan een complete embleem. Op internet zag ik in Boxtel bij een handelaar een 4 S staan met een half embleem met de laatste 3 letters van Fendt erop. Ik mocht het er wel afhalen als ik het maar zelf deed. Zo heb ik van 2 emblemen weer een origineel kunststof embleem op mijn Fendt en de barstjes er in neem ik maar voor lief. De emblemen aan de zijkant van de motorkap met Farmer 2 S heb ik opnieuw laten verchromen, maar ze horen op een zwart vlak deze soort kunststof was nergens meer te vinden, maar via een kennis kon ik zwart kunststof kopen wat gebruikt wordt voor belettering van auto’s.

HPIM0841 (Medium)                                                                   HPIM0844 (Medium)

Weer een probleem opgelost. De tankmeter was het volgende probleem dit is namelijk een slangetje wat onder en boven aan de brandstoftank gemonteerd is en als een soort communicerend vat door het dashboard loopt. Het was eerst nog flink zoeken welke slang dit was geweest en welke slangklemmen er voor zorgen dat er geen dieselolie lekt. Met moeite alles gevonden gemonteerd en de tankmeter is weer in oude glorie hersteld. Met de Toertocht van 2007 was mijn Fendt klaar om mee te gaan naar Boskant, mijn eerste optreden bij een KLW-aktiviteit. De Fendt had toen veel bekijks en wie was toch dat nieuwe lid met een Fendt Farmer 2 S. Op het daarop volgend HAV, voor het eerst op het huidig terrein, en waren er diverse lieden de trekker wilden kopen. Maar voorlopig blijft het mijn Fendt.