In Memoriam.

Martien (Tien) van Tuijl. 23 november 1933.

Deze week ontving ik het bericht vanuit Frankrijk dat ons oud KLW lid Martien van Tuijl is overleden op maandag 4 november 2019.

Zoals de meeste van jullie weten, kwam hij jarenlang met oude tractoren, motoren en machines vanuit Frankrijk om de Nederlandse hobbyisten te voorzien van hobbymateriaal. Talloze tractoren, machines, auto’s, bromfietsen, gereedschap, onderdelen, snuisterijen en hebbedingetjes bracht hij mee, per volle vrachtwagens en was daardoor een graag geziene verschijning op ruilbeurzen en shows. Altijd samen met zijn oudste zoon Freek, toerde hij talloze keren op en neer tussen Heesch en zijn geliefde Frankrijk.

Eigenlijk was hij naar Frankrijk vertrokken begin jaren 80 van de vorige eeuw om daar verder te gaan met zijn boeren bedrijf, wat in Heesch herhaaldelijk klem kwam te zitten met stedelijke uitbreidingen en door de overheid opgelegde regels.

Eenmaal in Frankrijk werd het meer de handel in oude tractoren en machines, zijn thuisbasis bleef Heesch en zijn zonen Jos en Mart gingen in Frankrijk aan het werk in de veehouderij en grondverzet. Martien kocht in Frankrijk zijn eigen Gedoentje, nabij Montlucon en gebruikte dat als uitvalsbasis als hij in Frankrijk rond zwierf op zoek naar mooie spullen die hij mee naar Nederland kon nemen.

Ondertussen was hij hofleverancier geworden bij de diverse oldtimerclubs in Nederland, en jarenlang stonden zijn aangeboden spulletjes onder de rubriek “in & uitlaatjes” wat begon met; Gevonden in Frankrijk,onder een oude eikenboom!

K.L.W. had bij Martien een bijzonder plaatsje en samen met onze oud voorzitter Henk van Eindhoven, weet ik wel waardoor dat gekomen is. Misschien dat ik dat nog wel eens vertel.

Verschillende keren waren we te gast voor de start en finish plaats voor een K.L.W. toertocht in Heesch, waarbij tijdens de voorbereidingen steevast een wijntje op tafel kwam.

Natuurlijk was er ook nog de onvergetelijke reis naar Frankrijk die we met K.L.W. leden en een aantal familieleden van Martien en Dina gemaakt hebben ter gelegenheid van hun 40 jarig huwelijk in de zomer van 1999.

Na het noodlottig ongeval van zijn vrouw Dina, thuis in 2009, kwam Martien niet veel meer in Nederland. Hij verkoos zijn geliefde Frankrijk om zijn laatste jaren te slijten, met het landelijke leven op “ Le Cluzeau” het bezoeken van brocante markten en het telen van zijn eigen groente en fruit, genoeg voor het hele jaar rond.

De afgelopen jaren bezocht ik Martien telkens als we tijdens vakantie in Frankrijk waren, steeds blijverrast dat er bekende hem kwamen opzoeken, werden we altijd vriendelijk onthaald en werd er even gebuurt over vroeger, hoe het in Heesch was, hoe het met de mensen van de club ging, natuurlijk onder het genot van een glaasje rosé.

Het laatste half jaar werd het erg moeilijk voor hem, een soort van epilepsie aanval trof  hem in dit voorjaar, nadat hij hiervan langzaam wat opknapte, werd hij maandag wederom met spoed opgenomen en is Martien overleden in het ziekenhuis, enkele weken voor zijn 86 verjaardag.

Wij wensen zijn zonen, Freek, Jos en Mart, families van Tuijl en van Bakel, heel veel sterkte met het verlies van hun vader, broer en zwager.

Correspondentieadres:

Van Tuijl Martinus & familie.

36 Montroir.

03380 La Chapelaud – Allier. Frankrijk.